Translate

23 Kasım 2012 Cuma

Hollanda'dan Türkçeye veto

Hollanda'dan Türkçeye veto

Hollanda'da bazı okulların sınırları içerisinde Türkçe konuşulması yasaklandı. Dil yasağını üç kereden fazla ihlal eden öğrencilere okuldan uzaklaştırma cezası verilmeye başlandı


Türkçenin ders olarak okutulmasına 2004 yılında ara veren bir çok ilköğretim ve lisede şimdi de Türkçe yasağı başladı. Türkçe konuşulmasını yasaklayan okul yönetimleri, yasağı ihlal eden öğrencilerine 3 kez ikaz ettikten sonra okuldan uzaklaştırma cezası uyguluyor.
Başkent Amsterdam Cosmicus Montessori Lisesi öğrencisi 18 yaşındaki Denizhan Murat Üresin okul yönetiminin aldığı Türkçe konuşma yasağına uymadığı gerekçesiyle okuldan atıldığını iddia etti.
Üresin, bir çok öğrencinin bu yasağa ses çıkartamayıp sessiz kalma mecburiyetinde kaldığını belirterek şöyle konuştu: "Okulumuzda yaklaşık 500 öğrenci var. Bu öğrencilerin yüzde 70’i Türk kökenli. Okul yönetimi okul saatleri içerisinde okul bahçesi, koridorlar, sınıflar ve kantinde Türkçe konuşulmasını yasakladı. Ben de bu yasağa karşı çıktım. Yapmış olduğum araştırmalarda Hollanda’da okul kurallarında ‘ana dilinizi konuşamazsınız’ diye bir madde yok. Okul müdürümüz, okul saatleri içerisinden Türkçe konuşmayacağıma dair bana bir belge imzalatmaya kalkıştı. Ama ben o belgeyi imzalamadım. Sonunda da beni okuldan attılar. Hukuki yollardan hakkımı aramaya başlayacağım. Ana dili Türkçem için mücadelem devam edecek."
Oğlunun ana dilini konuştuğu gerekçesiyle okuldan atıldığını dile getiren 44 yaşındaki anne Gamze Sibel Uzun, “Okul yönetiminden evimize bile iki öğretmen gönderildi. Öğretmenler oğluma, ‘Okulumuzda Türkçe konuşma yasaktır. Bu kurala uyma mecburiyetindesin’ dediler. Şimdi oğlumu okuldan attılar. Oğlumun eğitim hakkını elinden aldılar. Özgürlükler ülkesi Hollanda’da yaşıyorsak, böyle bir yasak koymaya hakları da yoktur" diye konuştu.
Okulun eğitimden sorumlu müdürü Piet van Dijk, "Hollanda’nın resmi dili Hollandacadır. Evet okul saatleri içerisinde okulumuzda sadece Hollandaca konuşulmasını istiyoruz. Böyle bir yasağı sadece biz koymadık. Bizim gibi Hollanda genelinde bir çok okul var. Denizhan, sadece Türkçe konuştuğu için bu okuldan atılmamıştır. Şimdilik bu konuda fazla bir açıklama yapmak istemiyorum" dedi.
23 Kasım 2012

 http://www.cumhuriyet.com.tr/?hn=380358

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder